بصیرت کرمانشاه

سیاسی،مذهبی،سال«اقتصادمقاومتی،اقدام وعمل

بصیرت کرمانشاه

سیاسی،مذهبی،سال«اقتصادمقاومتی،اقدام وعمل

تبصره 2 ماده 20 ‌قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 1378 اصلا

مازندنومه،رضااصغری،کارشناس ارشد حقوق عمومی،قائم شهر:در هر انتخابی،از جمله همین انتخاب پیش رو کنار نام های مشهور، نام/نام های مشابه دیگری هم سبز می شود.

 احتمال ضعیفی وجود دارد که این عمل، یک اتفاق باشد، گویی برای پایین‌آوردن رای آن فرد یا معامله با وی این صحنه‌سازی انجام می گیرد. شاید هم طرف همنام با کاندیدا/نماینده مطرح فکر کرده می تواند از نام او استفاده کند و رای بیاورد.

 برابر ‌‌تبصره 2 ماده 20 ‌قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 1378 اصلاحی 1390، چنانچه آرای ریخته شده به صندوق،به علت تشابه اسمی نامزدهای انتخاباتی به هیچ وجه قابل تشخیص و تفکیک نباشد،به نسبت آرای ‌نامزدهای دارای تشابه اسمی در آن صندوق،رای میان آنان تقسیم می‌شود و در مورد رأی یا آرای باقیمانده غیرقابل تقسیم، به حکم قرعه عمل خواهد شد.

‌تبصره 2 مکرر این ماده افزوده: به منظور تسهیل امر نظارت و حفظ آرای واقعی مردم و جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان نمایندگی، چنانچه نامزدی در حوزه ‌انتخابیه به تشخیص هیأت اجرائی یا نظارت برای عامه مردم ناشناخته و گمنام باشد، ولی نام خانوادگی و یا نام و نام خانوادگی او مشابه نام خانوادگی و ‌یا نام و نام خانوادگی یکی از داوطلبان سرشناس و معروف آن حوزه باشد، باید مشخصه‌ای مانند شماره (‌کد)، شغل، محل سکونت، نام پدر و غیره برای او تعیین و در آگهی انتشار اسامی نامزدهای انتخاباتی درج شود.در این صورت آرای فاقد آن مشخصه، برای او منظور نخواهد شد.

 ‌همچنین مطابق تبصره 1 ماده 36 ‌آیین‌نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 1378 اصلاحی 1390، هیات های اجرایی و نظارت مربوط موظفند با هماهنگی یکدیگر آن مشخصه را برای وی تعیین و مراتب را برای قید در تبلیغات انتخاباتی به داوطلب ذی‌ربط و درج در آگهی انتشار اسامی نامزدها به فرماندار/ بخشدار مرکز حوزه انتخابیه اعلام کنند.

 برابر انتهای تبصره 2 مکرر قانون اشاره شده، فرد مذکور می‌تواند در تبلیغات انتخاباتی خود مشخصه تعیین شده را قید نماید و چنانچه در ایام تبلیغات انتخاباتی اعلام انصراف نماید، داوطلب‌همنام او می‌تواند قبل از روز انتخابات از طریق روزنامه و یا صدور اطلاعیه ادامه داوطلبی خود را برای رفع ابهام اعلام نماید.

 تبصره 2 ماده 36 آن آیین‌نامه اضافه نموده: چنانچه داوطلب به غیر از نام و نام خانوادگی مندرج در شناسنامه به نام دیگری مشهور باشد که آن را در پرسشنامه اعلام داوطلبی قید کرد و مورد تأیید هیأت اجرایی باشد، فرماندار یا بخشدار مرکز حوزه انتخابیه موظف است آن نام را نیز در آگهی اسامی نامزدها قید نماید.

ملاک‌احتساب رأی به هر یک از نامزدها، نام خانوادگی یا اشتهار آنان که در آگهی اسامی نامزدها آمده می‌باشد.

 در تبصره 3 این ماده پیش بینی شد: هیئت های اجرایی مراکز حوزه‎های انتخابیه می‎توانند با رعایت تبصره‎های (1) و (2) این ماده، برای تمامی نامزدها شماره‎ای تعیین کنند تا توسط فرماندار و یا بخشدار مرکز حوزه انتخابیه در فرم اسامی نامزدها منظور و منتشر گردد. با این توصیف، ابهام موجود برطرف خواهد شد.

نظرات 1 + ارسال نظر
سامان یکشنبه 14 اسفند 1390 ساعت 23:03

حقیقتأ حق سردار دکتر کرمی راد بود خدا برای دشمنانش نسازه از هر اهرمی بر علیه ایشان استفاده کردند تا رأی نیاره ولی به کوری چشم دشمنانش 62 هزار رأی پاک آورده که این افتخار ایست برای پاک بودن ایشان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد