بصیرت کرمانشاه

سیاسی،مذهبی،سال«اقتصادمقاومتی،اقدام وعمل

بصیرت کرمانشاه

سیاسی،مذهبی،سال«اقتصادمقاومتی،اقدام وعمل

از ویلچر ظریف تا پای مصنوعی جلیلی/ اگر مذاکرات محرمانه بود چرا خبر آن در سایت های اسراییلی منتشر شد؟




 اخبار و حواشی مذاکرات اخیر ایران و 5+1 در ژنو اگرچه طی روزهای گذشته به اندازه کافی مورد توجه رسانه های رسمی داخلی و خارجی قرار گرفته است اما گشت و گذاری در فضای مجازی نشان می دهد بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی، با نگاهی متفاوت به حواشی و اصل این رویداد مهم پرداخته اند.

به گزارش رجانیوز، در این راستا مقایسه بسیاری از مواضع، سخنان و رفتارهای تیم مذاکره کننده هسته ای جدید کشورمان به ریاست دکتر ظریف با تیم مذاکره کننده هسته ای سابق به ریاست دکتر جلیلی محور مطالب منتشر شده کاربران شبکه های اجتماعی بوده است که تعدادی از آنها را مشاهده می فرمایید.

«بچه شیعه» یکی از کاربران شبکه اجتماعی گوگل پلاس به اظهارات اخیر وزیر خارجه مبنی بر محرمانه بودن مذاکرات واکنش نشان داده و با مقایسه این بخش از اظهارات ظریف با بخشهایی از سخنان مسئول سابق تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان نوشته است:

مردم و افکار عمومی حق دارند بدانند و یا نامحرمند ؟!
 

ظریف بعد از مذاکرات ژنو : ما در این کنفرانس وارد جزئیات نخواهیم شد و در اتاق مذاکره این کار انجام می‌شود، اما با وجود احترامی که برای اصحاب رسانه‌ها دارم اما اعلام می‌کنم که مقابل آنها در خصوص جزئیات صحبت نخواهیم کرد .

سعید جلیلی در گزارشش از روند مذاکراتش با 5+1  : منطق جمهوری اسلامی از مولفه‌های اقتدار ماست. اینکه گفته شده گفت‌وگوها به طور مستقیم پخش شود و افکار عمومی درباره آن قضاوت کنند نیز از همین باب است .
(خرداد 91 )
 
سران کشورهای غربی و آمریکا و منابع خبریشان که از محتوی مذاکرات مطلعند . رژیم صهیونیستی هم که مطلع است و بلافاصله مطلع میشود . این وسط می ماند مردم ایران که صلاح نیست الان از روند مذاکرات مطلع شوند و ظاهرا آقایان ژنرال صلاح دیده اند که به وقتش  بصورت مدیریت شده و هدفمند و در پروسه مدیریت بازتاب ها و واکنش ها، توسط تیم رسانه ای دولت و شخص آقای ظریف اطلاعات دست چین شده را در اختیار مردم قرار دهند. مثلا با این کار فضا و زمان را در اختیار بگیرند و در برابر مردم و افکارعمومی همیشه دست برتر را داشته باشند  .. . و این آنها باشند که تصمیم بگیرند مردم چه زمانی ، چه چیز را بدانند و در چه مسیری و چگونه ، به چه چیز فکر کنند و نتیجه گیری نمایند. رویکرد محترمانه دولت تدبیر و امید نسبت به مردم ، رسانه ها افکارعمومی است دیگر. چقدر شبیه به رویکردهای دولت هاشمی است ...
 
 
اگر مذاکرات محرمانه بود پس چرا خبر آن در سایت های اسراییلی منتشر شده؟
 
«مهرداد خوشبختی» یکی دیگر از فعالان مجازی و از کاربران شبکه های اجتماعی نیز نوشت:
 
اولا مگر قرار نبود که مفاد محرمانه  باقی بمونه تا پایان مذاکرات؟ پس چطور یک سایت اسرائیلی که نماینده ای در این نشست نداشته، محتوای آن را منتشر کرده؟

جناب ظریف  این هایی که حتی حاضر نیستن به قول چند روزشون پایبند باشن، چطور میتونن مورد اعتماد دستگاه دیپلماسی ایران واقع بشن؟
 
ثانیا دعا می کنیم که ربکا  همچون بارهای قبل دروغ  گفته باشد که اگر اینطور نباشد، دستگاه دیپلماسی جناب روحانی ...
 
1- ایران از حق غنی‌سازی اورانیوم به هیچ‌وجه و تحت هیچ شرایطی کوتاه نمی‌آید.
 
2- ایران حاضر است مقداری از اورانیوم غنی شده خود را در یک بازه زمانی مشخص تسلیم کند.
 
3- سطح غنی‌سازی ایران به سطحی پایین‌تر – احتمالا 5 درصد – تقلیل می‌یابد.
 
4- ایران غنی‌سازی 20 درصدی را کاهش می‌دهد اما آن را برای تولید ایزوتوپ‌های دارویی و تحقیقاتی حفظ می‌کند. این بخش به گفته دبکا دچار ابهام در بیان بوده است.
 
5- ایران سرانجام به بازرسان آژانس اجازه بازدید از سایت نظامی پارچین را خواهد داد.
 
6- ایران پروتکل الحاقی را می‌پذیرد اما اجازه نخواهد داد سایت‌هایی که به عنوان سایت هسته‌ای اعلام نشده‌اند مورد بازرسی قرار گیرند. عراقچی تاکید کرده است که این اتفاق تنها زمانی رخ می‌دهد که تحریم‌ها رفع شده باشند.
 
7- تهران قول می‌دهد که رآکتور شکافت پلوتونیوم در اراک را به‌عنوان جایگزین غنی‌سازی اورانیوم نسازد.
 
 
مگر چه اتفاقی دارد می افتد که مذاکرات باید محرمانه بماند؟
 
«میثم رمضانعلی» از دیگر کاربران این شبکه اجتماعی نیز در بخشی از مطلب انتقادی خود نوشته است:
 
«من نمی‌دانم چرا باید درخواست شود که مفاد یک مذاکره، که برایش خون ریخته شده است و بدل به یک امر هویتی شده است، مخفی و محرمانه باشد. تیم ایرانی از چه چیزی هراس دارد و مگر چه دارد تقدیم غرب می‌کند که باید اصرار داشته باشد که مفادی که در بسته‌ی پیشنهادی‌اش است محرمانه باقی بماند.»
 
 
چه کسی نامحرم است؟
 
«غریب شلمچه» نیز نوشت:
 
«با وجود تیم مذاکره ی کشورهای آمریکا ، انگلیس ، فرانسه ، آلمان، چین ، روسیه ، دیگر کشور مهمی نمیماند که از نتیجه خبر نداشته باشد ضمن اینکه وجود این کشورها یعنی مطلع بودن کشور اسرائیل از نتایج مذاکرات پس یعنی فقط مردم ایران هستند که نامحرم هستند و نباید از بلایی که دارد سرشون میاورند مطلع باشند و این یعنی حق دانستن!»
 
آیا خبری شده است؟
 
کاربر دیگری به نام «محمد پور غلامی» نیز در این باره نوشته است:
 
«به این موضوع فکر کردید که به چه دلیل تیم مذاکره کننده ایران از 1+5 درخواست کرده که موضوع مذاکرات محرمانه باقی بماند؟! طرفین گفتند که مذاکرات خوبی بوده (مایکل مان هم گفته که گفتگو با ایران با دفعات قبلی تفاوت داشته) اما خبر چندانی از نتایج و توافقات به بیرون درز نکرده! آیا خبری در راه است که مردم نباید بدانند؟!»
 
 
از پای مصنوعی جلیلی تا ویلچر ظریف
 
وی با انتشار عکس جواد ظریف بر روی ویلچر نیز نوشت: 
 
 
«شما یادتون نمی یاد، یه زمانی بعضی از «خیلی دیپلمات ها» و «خیلی آکادمیک ها» می گفتند پای مصنوعی و لنگ سعید جلیلی، در نتیجه مذاکرات تاثیر منفی می گذاره!»
 
 
برخورد متفاوت جلیلی و ظریف با تاخیر نمایندگان امریکایی
 
«علیرضا سلیمانی» یکی دیگر از کاربران این شبکه اجتماعی نیز نوشت:
 
«آقای هاشمی ثمره در جلسه ای خصوصی تعرف کرده بود: زمانی که آقای جلیلی به مذاکرات می رود واقعا همه مسئولین نظام خیالشان راحت است و می دانیم عقب گرد و ذلتی در کار نیست. ایشان همیشه منافع ملی را در نظر دارد و به ریزترین مسائل دیپلماتیک هم واقف و مسلط است و اهمیت می دهد. بنده شنیده ام یک بار که قرار بوده نشست راس ساعتی برگزار شود هیات های 5+1 همگی سر ساعت آمده بودند الا هیات آمریکایی که با ده دقیقه تاخیر آمده بودند. آقای جلیلی به محض حضور امریکایی ها جلسه را ترک کرده بودند و گفته بودند ساعت دیگری که همه بتوانند راس ساعت بیایند را مشخص کنید تا گفتگوها را ادامه دهیم...

و دیروز 5+1 دو ساعت و نیم هیات مذاکره کننده ایرانی را معطل خود نگه داشتند....»
 
 
پیشنهاد مسابقه دو بین ظریف و علی مطهری!
 
کاربر دیگری به نام «مصطفی» با انتشار عکس ظریف روی ویلچر و با  اشاره به اهانت علی مطهری قبل از انتخابات به سعید جلیلی که گفته بود باید یک مسابقه دو بین هاشمی رفسنجانی و سعید جلیلی بگذاریم تا مشخص شود کدام شان به لحاظ بدنی آماده تر هستند، نوشت:
 
«من می‌گم حالا که کار به اینجا رسیده، یه دو صد متر بین علی مطهری با ظریف بذارن. ظریف با ویلچر، مطهری با پا!
یادتونه؟ ...»
 
 
رفتارهای نمادین
 
کاربر دیگری به نام «پارسا فارسی» با انتشار عکس جواد ظریف در هواپیمای فرست کلاس و کار با لپ تاپ و سعید جلیلی و حضور در یک هواپیمای معمولی نوشته است:
 
 
«فاصله ی مقاومت تا سازش فقط
_ از صندلی های معمولی در پروازهای عمومی تا صندلی های فرست کلاس در پروازهای اختصاصی
_ از ذکر با خدا تا ذکر با فیس بوک
نیست
مقاومت یعنی سر خم کردن فقط برای خدا و سازش یعنی سر خم کردن فقط برای رفاه ...
پ ن : رفتارها معیار نیست ولی نماد هست»
 
 
آقای ظریف نمی دانم برای چه مردم کشورت را محرم نمی دونی؟!
 
کاربر دیگری به نام «گمنام بی نام» نیز نوشت:

«چند روز پیش رفتم تو آبدارخونه که چای بریزم واسه خودم، آبدارچی مون داشت به همکارم میگفت که حالا باز خوبه این انرژی اتمی! رو داریم اگه اینم نداشتیم که دیگه هیچی نداشتیم یهو پریدم وسط حرفش و گفتم حاج خانم میدونین این ماه یارانه رو نمی دن، صحبتش رو قطع کرد و مکث کرد و گفت برو تو اتاق برات چای میارم.

چند دقیقه بعد اومد تو اتاق و چای رو گذاشت رو میز و گفت راست می گی؟ گفتم روزنامه ها اینحور نوشتن گفت: آخه می دونی من و چهار تا بچم رو یه جوری می گذرونیم اما دلم واسه همسایه ام می سوزه که شوهرش مرده و خودش ویلچری و همه زندگی شون از همین یارانه می چرخه... اشک تو چشاش جمع شده بود گفتم درست میشه حاج خانم و از اتاق اومدم بیرون.

آقای ظریف نمی دانم برای چه مردم کشورت را محرم نمی دونی و نمی خوای از مذاکراتت با خبر باشن ولی اینو بدون که برای من و اون خانم میان سال سرپرست خانوار و اون خانم ویلچری که همه زندگی ش از یارانه می چرخه اصلا اهمیتی نداره که با چه هواپیمایی بری سفر و یا ساکت رو خودت بیاری یا خدمتکار ولی این برامون مهمه که انرژی هسته ای که براش خون دادیم و سختی کشیدیم نباید به این راحتی ها از دست بره و شما حق نداری حتی ذره ای از اون رو واگذار کنی، و مردم فقط اون چند هزار نفری نیستن که فیسبوکت رو لایک می کنن و...
 
حالا اگر هنری داشتی و تونستی علاوه بر حفظ اونها، کاری بکنی که با حذف تحریم ها اوضاع مردم هم بهبود پیدا کنه، قطعا ممنونتیم و ازت متشکریم اما اگه به غیر این شد، به همه مردم ...»
 
 
آن مرد رفت ...
 
کاربر دیگری به نام «امیرحسین» نیز با مقایسه سعید جلیلی و جواد ظریف در فرودگاه که یکی مشغول حمل چمدان شخصی است و دیگری حال عادی مشغول حرکت است نوشت:
 
 
«آن مرد که با پای مصنوعی چمدان خودش را حمل می کرد، رفت ...»

راستی چرامدعیان مردم دربرابرگرانی هاخاموشند؟؟؟؟؟؟؟؟؟


سلام راستی الان چرا ؟آنهائی که تادیروزبایک ریال گران شدن اجناسی یا ....دادشان به آسمان هشتم

(یکی بالاتر)میرسید،خبری نیست.چراهمه سکوت کرده اند؟نمایندگان ملت چرا؟

آقای مطهری وباهنر و....چراازافزایش روبه رشدتخم مرغ گرفته تا شیر آدمیزاد،اعتراضی وتذکری ندارند ونمی دهند؟؟؟؟

راستی چرا آن حلقه ویا باند بزرگ برنامه ریزی شده جهت تضعیف دولت دهم ،اکنون خاموشند!!!

اگردولت ازماباشد هرکاری بکند خوبه ،حتی اگر به ضرر ملت باشد .!!وهرکاری که خوب باشد ودولت آنها نباشد

به اندازه پیامبران وانبیاء(124000)ایراد وانتقادوتذکر میگرفتندوسخنرانی داشتند ولی حالا خاموشند.چرا؟

یاللعجب از قوم خودبین وخودخواه وخودپسندباید بخدا پناه ببریم.


اصولگرایان چرا ؟غیراز تعداداندکی آنهاهم سکوت اختیارکرده اند وچیزی نمی گویند؟؟؟؟؟


احمدی نژادوقتی از سازمان ملل برگشت ،اورابه مجلس کشاندندوآنقدرسوال وایراد ازش گرفتندکه حدنداشت.

ومیگفتند مجلس درراس اموراست وباید سوال کند وبه همه چیز آگاه وبصیر باشد.

پس چه شد روحانی از سازمان ملل برگشت نه تنها دعوتش !!نکردیدبه مچلس،بلکه بلندشدید رفتید خدمت ایشان

 وبعداز سخنرانی رئیس مجلس که پراز تشکر وتعریف بود .آقای روحانی هرچه که دلش خواست گفت وکسی

جرائت نکرد یا وقت نکرد سوالی بپرسد.!!!!راستی چرا؟؟؟؟؟؟؟؟

یارانه را که می خواهند بردارندوهزاران نفر را جابجا کردند،حتی آنهائی که معتدل وانقلابی وخدمتگزاربودند!!!!

وافرادی راجایگزین نمودند که جزو فتنه گران وبراندازان نظام مقدس جمهوری اسلامی بودندوفیلم وصحبتهاشان

هست وهم اکنون نیز بر سرآن عقیده باطل هستند.!!!!!!!!!!!!!!

ظلت دارد جای عزت را میگیرد.تسلیم جای مقاومت!!ومواضع انقلابی امام راحل وارونه جلوه داده میشه!!

وکسی نیست بگویدچرا؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!

هزاران مثال دیگرهم است که بعدا"می نویسم .فعلا"مشت نمونه خرواراست .

دولت پیرمردهای مریض وکهنسال


ورود ظریف به نشست‌خبری با ویلچر


واقعا"ظریف خیلی ظریف است یا نهمریض است!!خوب کهنسالترین دولت دنیا وبحث ویلچر

وبرانکاردوسرم و.....

درمجلس بارها ازقول نمایندگان شنیدیم وبالاخره نمردیموبه چشم خودمان دیدیم.

خداعاقبت همه مارا ومسئولین ونتایج مذاکرات را ختم به خیر کند .آمین یا رب العالمین

میترسم نتایج مذاکرات هم مثل خودشان ملت مسلمان وانقلابیمان را زمیگیرکند

وچیزی نصیبمان نشود.انشاءالله که اینجورنشود.

استاندارکرمانشاه کیست؟




بسمه تعالی 

میگویند:

به احتمال زیادنزدیک به یقین آقای جعفرهمتی بزودی ازسوی وزارت کشوربعنوان استانداردولت

تدبیروامیدمعرفی میشود.حضور وفعالیت ایشان درهماهنگی وبرنامه ریزی سفر آقای هاشمی 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت برای بزرگداشت مرحوم آیت الله اشرفی اصفهانی (ره)چشمگیر

وپررنگتر از دیگران به نظر میرسیدوازاونجائی که گزینه های دیگری برسرزبانهای مقامات ومردم

بود

وهمه ازابقای آقای دمیادویا استادارشدن آقای شعبانی بعنوان رئیس ستادانتخابات

آقای روحانی گفتگو وگمانه زنی میکردند.محتملا"ایشان سکاندار استان کلانشهر

ومظلوم کرمانشاه با خروارها مشکلات ومعضلات لاینحل ویاباکمی تخفیف بتوان

گفت عدیده وطاقت فرسا،روبرواست .که ازهمه مهمتررعایت اعتدال ومیانه روی وی

وتیم برگزیده ایشان است .کرمانشاه ازقدیم الایام معروف به استان تشدیدعقایدو

درگیری های فرسایشی ازنوع سیاسی وجناحی وکوتاه نیامدن از مواضع خود برای

حل مشکلات مردم بوده وخواهد بود وبعنوان مثال کوچکی که میتوان بیان نمود .مسئله

نام کرمانشاه وباختران بود،که متاسفانه تنها وبزرگترین مشکل واختلاف دوجناح راست

وچپ ویا اصولگرایان واصلاح طلبان درزمان امامت جمعه آقای زرندی وعلما وروحانیون

وسیاسیون جناح مقابل بودوجالب توجه ترازهمه مخالفت مرحوم ططری با نام باختران

بود واین درحالتی بودکه ایشان بعدا"به جناح چپ وبقول معروف مخالفان راستگرایان

درآمد.

حال بایددیداستاندارجدید درسرزمین خسروپرویزبا انبوهی از اختلافات کلی وجرئی چطور

وچگونه وباچه تدبیری ،دل هردوجناح رابدست میاورد وبا اتحاد وهمدلی بر همه مشکلات

پیروز وسربلند بیرون خواهد آمد.

فانوس بصیرت برای استاندارآینده کرمانشاه ضمن خوش آمدگوئی ،آرزوی موفقیت و

خدمتگزاری به مردم مومن وانقلابی دیار شهیدان سرفراز استانمان را ازدرگاه خداوند

منان ومتعال می نماید.

وعده نسیه پیش کش ،محرمانه بودن مذاکرات چرا؟؟؟




شریعتمداری: دشمن حتی وعده نسیه هم نداده است

مدیرمسئول روزنامه کیهان: اعلام محرمانه بودن مذاکرات دست طرف مقابل را که دشمن تابلودار اسلام و مردم ایران است برای انتشار خبر به گونه‌ای که مطلوب خود باشد باز می‌گذارد و به آنها اجازه می‌دهد افکار عمومی را مطابق خواست و نظر 1+5 مدیریت کنند.

  

به گزارش پایگاه خبری آفتاب ری،  حسین شریعتمداری امروز شنبه ۹۲/۰۷/۲۷ طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: ۱- اگرچه آقای ظریف، وزیر محترم امور خارجه کشورمان تاکید کرده است مذاکرات ژنو محرمانه است!- که به آن خواهیم پرداخت- ولی ذوق‌زدگی بی‌سابقه حریف و اظهارنظر مقامات رسمی کشورهای طرف مذاکره که بعد از پایان دور دوم مذاکرات در بیانیه‌ها و یا کنفرانس‌های خبری مطرح شده و حجم انبوهی از اخبار مربوط به مذاکرات ژنو را به خود اختصاص داده است، حکایت از آن دارد که در مقابل امتیازهایی که داده‌ایم و یا قول داده‌ایم و قرار است بدهیم، هیچ امتیازی نگرفته‌ایم. این واقعیت تلخ واضح‌تر از آن است که «محرمانه» بماند! به بیان دیگر، ذوق‌زدگی بی‌سابقه حریف نشان می‌دهد در جریان مذاکرات ژنو، امتیازات برجسته‌ای که برای آنها غیرمنتظره بوده است، دریافت کرده و یا قول دریافت آن را گرفته‌اند. از سوی دیگر، مقامات رسمی کشورهای ۵+۱ با صراحت اعلام کرده‌اند که هیچ امتیازی به جمهوری اسلامی ایران نداده‌اند و تاکید کرده و می‌کنند که ایران اسلامی ابتدا، بایستی «اعتماد» آنها را جلب کند و گام‌های عملی و موثری در این زمینه بردارد و سپس درباره امتیازاتی که قرار است به ایران داده شود، مذاکراتی صورت پذیرد! بنابراین آنچه با جرات درباره مذاکرات ژنو می‌توان گفت این است که حریف امتیاز- و یا قول امتیاز- گرفته و در مقابل هیچ امتیازی نداده است. اگر اینگونه باشد- که شواهد از آن حکایت می‌کنند- با پوزش باید پرسید؛ غیر از امتیازاتی که احتمالا به حریف داده و یا قول آن را داده‌ایم، چه نکته و بخش درخور توجه دیگری هست که باید محرمانه بماند؟!

۲- به این اظهارنظرها که مقامات رسمی کشورهای گروه ۵+۱ بر آن تاکید ورزیده‌اند توجه کنید.

- خانم «وندی شرمن» رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا بعد از پایان مذاکرات در پاسخ به سؤال خبرنگار CNN که پرسیده بود؛ آیا هیئت ایرانی در این مذاکرات دستاوردی داشته است؟ می‌گوید؛ «آنها باید خودشان به این سؤال پاسخ بدهند. آنها معتقدند که در این مذاکرات دستاوردهایی داشته‌اند» و سپس تاکید می‌کند؛ «تا وقتی ایران، اقداماتی را که ما می‌خواهیم انجام ندهد هیچ تعدیلی در تحریم‌ها ایجاد نخواهد شد. هنوز اتفاقی نیفتاده که بخواهد تحریم‌ها تعدیل شود. زمان بسیار طولانی خواهد بود. اختلافات زیادی هست و هیچ توافق فوری در میان نیست».

شرمن در همان مصاحبه می‌گوید؛ «با صراحت کامل موضع خود را بیان کرده‌ایم، ایران باید به همه تعهدات و مسئولیت‌های خود بر اساس NPT و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل کند».

- ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس می‌گوید؛ باید گام اول را ایران بردارد و اعتمادسازی کند، ما به گام ایران پاسخ خواهیم داد.

- یک مقام رسمی و عالی‌رتبه آمریکایی- که نخواسته نامش فاش شود و حدس زده می‌شود که همان خانم شرمن باشد- به خبرنگاران گفته است؛ سیاست ایالات متحده آمریکا این است که فشار اقتصادی بر ایران را در طول دوران مذاکرات حفظ کند.

- سخنگوی کاخ سفید تاکید می‌کند، طرح ارائه شده از سوی ایران در ژنو، به لحاظ جدیت و عمل‌گرایی بی‌سابقه بود.

- وزیر خارجه فرانسه می‌گوید؛ پاریس با نگاهی محتاطانه پذیرای رویکرد دیپلماتیک جدید ایران است.

- جی کارنی می‌گوید؛ من در این مدت هرگز شاهد چنین مذاکرات فشرده، مفصل، مستقیم و صریحی با هیئت ایرانی نبوده‌ام.

- وزیر خارجه آلمان تصریح می‌کند؛ مذاکرات ژنو امید ما را برای رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک با ایران تقویت کرده است.

- کاترین اشتون، مذاکرات ژنو را مفصل‌ترین و پرمحتواترین مذاکرات برگزار شده بین دو طرف معرفی می‌کند.

… و ده‌ها نمونه مشابه دیگر که در گزارش خبری امروز کیهان آمده است و تکرار آن به درازا می‌کشد و ضرورتی ندارد.

۳- از مجموع اظهارنظر مقامات رسمی حریف می‌توان نتیجه گرفت که؛

- تمامی اعضای گروه ۵+۱ و مقامات عالی‌رتبه کشورهای متبوعشان از نتیجه مذاکرات خشنود هستند و طرح ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران را، «بی‌سابقه»، «امیدوارکننده»، «جدی» و در صورتی که عملیاتی شود، تامین کننده خواست و نظرات خود می‌دانند.

- اعضای گروه حریف تاکید می‌کنند که هیچ امتیازی به ایران نداده‌اند.

- نمایندگان و مقامات بلندپایه کشورهای عضو ۵+۱ تصریح دارند که جمهوری اسلامی ایران باید به تعهدات بین‌المللی خود- که قطعنامه‌های باج‌خواهانه شورای امنیت سازمان ملل نیز بخشی از آن است- عمل کند.

- مقامات آمریکایی و اروپایی و مخصوصا اوباما به عنوان بالاترین مقام رسمی آمریکا، رویکرد جدید ایران را که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در ژنو نمایندگی کرده است، ناشی از فشار تحریم‌ها ارزیابی می‌کنند و…

اکنون و با توجه به موارد فوق جای این سؤال است که غیر از «نرمش نقد» و دادن امتیاز- یا قول امتیاز- به حریف، چه دستاوردی داشته‌ایم؟! حریف حتی «وعده نسیه» هم نداده است و اقدام متقابل را به تامین کامل نظرات و خواسته‌های خود مشروط کرده است!

۴- در این میان، تاکید بر محرمانه بودن مذاکرات ژنو! تعجب‌آور است؛ چرا که؛

اولا؛ مذاکرات با حضور نمایندگان گروه ۵+۱ و هیئت‌های همراه آنان صورت پذیرفته که هیچیک از آنها نمی‌توانند محرم اسرار جمهوری اسلامی ایران باشند و تنها در یک حالت، به تعهد خویش پای‌بند خواهند بود که محرمانه ماندن مذاکرات را به نفع خود ارزیابی کنند. یعنی به زیان ایران اسلامی.

ثانیا؛ اعضای ۵+۱ و رسانه‌های نزدیک به آنها در مصاحبه‌ها و گزارش‌های خود تقریبا هیچ نکته محرمانه‌ای را باقی نگذاشته‌اند و روند مذاکرات را- اگرچه به صورت احتمالا ناقص و با حذف یا تحریف برخی موارد- انتشار داده‌اند. به عنوان مثال؛

سایت دبکا فایل وابسته به سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی، گزارشی با ۷ محور را به عنوان پیشنهاد ایران- گام اول- منتشر کرده است، وبسایت «المانیتور» طی گزارشی از سوی خانم «باربارا اسلاوین» نیز گزارش تقریبا مشابهی را روی خروجی خود گذارده است، روزنامه نیویورک‌تایمز در شماره دیروز خود طی مقاله‌ مبسوطی به قلم «مارک رندلر»، متن پیشنهادی ایران به ۵+۱ را انتشار داده است و….

ثالثا؛ اعلام محرمانه بودن مذاکرات از یکسو دست طرف مقابل را که دشمن تابلودار اسلام و مردم ایران است برای انتشار خبر به گونه‌ای که مطلوب خود باشد، باز می‌گذارد و به آنها اجازه می‌دهد افکار عمومی را مطابق خواست و نظر ۵+۱ مدیریت کنند و از سوی دیگر، دست رسانه‌های خودی را برای بیان واقعیات و مقابله با عملیات روانی حریف می‌بندد و این مصداق همان گلایه سعدی در گلستان است که «سگ‌ها را گشاده‌اند و سنگ‌ها را بسته»!

رابعا؛ خودداری از اعلام آنچه در مذاکرات گذشته است، به این تلقی – و شاید توهم- در افکار عمومی داخل کشور دامن می‌زند که اگر مذاکرات آنگونه که آقای ظریف در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرده است «با استحکام» صورت پذیرفته چرا باید محرمانه باشد؟! به بیان دیگر، تیم محترم هسته‌ای کشورمان با اعلام محرمانه بودن مذاکرات، این تردید را در افکار عمومی پدید می‌آورد که مبادا، امتیازات «نابه‌جایی» به حریف داده‌اند که از اعلام آن بیم دارند؟!

گفتنی است که وزارت خارجه آمریکا بعد از پایان مذاکرات ژنو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، «هیچ اقدامی که نگرانی اسرائیل را در پی داشته باشد، انجام نخواهیم داد»! و مسئولان ارشد مذاکره‌کننده آمریکا، از جمله، ویلیام برنز- در گذشته- و خانم وندی شرمن- مسئول ارشد کنونی- بلافاصله بعد از مذاکرات به تل‌آویو رفته و رسما اعلام کرده بودند که هدف از سفر آنها، ارائه گزارش نشست ۵+۱ با ایران به مقامات رژیم صهیونیستی است.

۵- و اما، با توجه به مسائلی که در چالش ۱۰ ساله هسته‌ای کشورمان با طرف مقابل در میان بوده است، و نیز با استناد به اظهارات رسمی حریف، محتوای مذاکرات ژنو چندان دور از دسترس نیست که پرداختن به آن در این وجیزه به درازا می‌کشد و تنها به این نکته اشاره می‌کنیم که؛ هرچند به نظر می‌رسد انگیزه مسئولان محترم دولت از نرمش در مذاکرات، بهره‌گیری تاکتیکی برای پیشبرد اهداف فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اسلامی بوده است ولی این «تغییر لحن» از نگاه حریف به «تغییر استراتژی» ترجمه شده است به عنوان مثال، مقامات رسمی آمریکا تاکنون با صراحت ایران را به تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای متهم نکرده بودند و با توجه به داده‌های- هرچند مغرضانه- بازرسان آژانس، از تعبیر «احتمال تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای» استفاده می‌کردند، ولی اوباما در نطق اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل برای اولین بار ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرد! و یا اینکه، گرایش جمهوری اسلامی ایران به مذاکره با آمریکا- اشاره به مکالمه تلفنی آقای روحانی با اوباما- را ناشی از فشار تحریم‌ها دانست و تعجب‌آور آن که رئیس جمهور محترم کشورمان نیز با اشاره به اینکه «خزانه کشور خالی است»! آنهم در حالی که تیم هسته‌ای عازم ژنو بود، به گونه‌ای ناخواسته ادعای اوباما را تایید کرد! و… و بالاخره باید به این نکته توجه داشت که در دنیای امروز، سهم هر کشوری را- بخوانید حق هر کشوری را- متناسب با اقتدارش می‌دهند و نه نرمش نابه‌جا در سر میز مذاکره. بدیهی است در این یادداشت، بخشی از روند مذاکرات به تناسب موضوع دنبال شده است و صد البته باید گفت در پی نادیده گرفتن تلاش بی‌وقفه تیم مذاکره‌کننده کشورمان و نقاط مثبت آن نبوده و نیستیم.

منبع: فارس