بصیرت کرمانشاه

سیاسی،مذهبی،سال«اقتصادمقاومتی،اقدام وعمل

بصیرت کرمانشاه

سیاسی،مذهبی،سال«اقتصادمقاومتی،اقدام وعمل

فروش خرچنگ دربازارکرمانشاه باچه توجهی ؟؟؟

 

وقتی ازوبلاگ ارزشی فائزون خواندم که در بازاراسلامی کرمانشاه حیوانات حرام گوشت مثل خرچنگ بفروش میرسد،اول باورنکردم ،اماوقتی عکسها راخوب نگاه کردم وچرخی در اینترنت زدم ،باورم شد که شهرماهم مانندبعضی از شهرهای دیگر استانها ،شروع به عرضه گوشت حیوانات حرام گوشت نموده ومسئولین نیز انگاردرخواب خوش زمستانی بسرمی برندوکسی نیست تاحکم خدا را اجرا کند.اگرپای مسائل سیاسی وباندبازی وسط بیاد.دراسرع وقت خانواده های شهداوایثارگران رابجرم اعتراض به مسائل غیراسلامی،ماننداعتراض به دست درازی به بیت المال توسط مدیران نمونه واجرای موسیقی غیراسلامی ومبتذل وبیکاری قشرعظیم جوانان استان مظلوم ومحروممان دستگیرمیکنند،رعب وحشت راه می اندازند و....ولی صدافسوس که بعداز وفات حضرات آیت الله حاج آخوند وآیت الله نجومی وآیت الله کاظمی وآیت الله بهاءالدین عراقی واستادحزب الله شهیدسیدمحمدسعید جعفری استانمان یتیم وبی کس شد ومتاسفانه امیدمان آیت الله ممدوحی نیز به جبهه مخالفان پیوست وتنهادلمان به نماینده ولی فقیه وامام جمعه محترم شهرمان حضرت آیت الله علماء وتنهاترین نماینده شجاع وولایی مان دکترکرمی راد است .که حضرت آیت الله علماء  بعلت حفظ وحدت وجلوگیری از تنش وبحران اجبارا"بیشترمواقع سکوت می نمایندواقدامی نمی کنند . انشاالله بعداز سفرامام امت خامنه ای معظم به استان کرمانشاه ونزول برکات ورحمت آسمانی ،مدیران ارشدمان نیزبه تبعیت از معظم له مسائل ارزشی رادر راس امور قراردهند وقلب امام زمان عج وخانواده های شهدا وخیل عظیم ایثارگران را شاد وامیدوارنمایند.آمین
به نام خدا
با سلام خدمت شما دوستان عزیز، بعضی از خوراکی ها و آشامیدنی ها از نظر خداوند و دین اسلام حرام شده است، ولی چیزی که بین مردم رواج پیدا کرده و عامه ی  مردم فقط به خاطر مصرف شدن آن در جامعه ، آن را به عنوان خوردنی های حلال می دانند و از روی نا آگاهی مصرف می کنند، در حالی که حکم اسلام با افکار این افراد فرق می کند. 
و یکی از این موارد، متداول شدن خوردن گوشت خرچنگ در بعضی از رستورانها و  فروش آن در بعضی از فروشگاها به عنوان خوردنی های حلال است.
این بی اطلاعی از حکم حرمت، توجیه قابل قبولی برای مصرف آن نیست، بلکه یکی از واجبات یاد گیری احکام می باشد، و در این زمان که دسترسی به احکام از طریق تلفن و اینترنت و غیره آسان شده است، بی اطلاعی از احکام اصلا توجیه قابل قبولی نیست.

علاوه بر اینکه برای حرمت گوشت خرچنگ دلیل خاصی هم در روایات وجود دارد. امام موسی بن جعفر (ع) می فرمایند: خوردن جرّی (نوعی ماهی) و لاک پشت و خرچنگ حرام است. 

 

مراجع گرانقدر نسبت به پاسخ استفتاء زیر چنین فرموده‌اند:

 

استفتاء:  خرید و فروش و استفاده از گوشت خرچنگ و خرگوش چه صورت دارد؟

 

حضرت آیة الله خامنه‌ای:   خوردن آن حرام است.

حضرت آیة الله فاضل لنکرانی:   حرام است.

حضرت آیة الله بهجت:   خرچنگ و خرگوش حرام است .

حضرت آیة الله مکارم شیرازی:   جایز نیست و فروختن آن به غیر مسلمین اشکالی ندارد.

حیوانات حلال گوشت ضوابط و معیارهای مشخصی دارند که گاهی بی اطلاعی از این موضوع موجب می‌شود مشتریانی که در پی مزه‌ها و غذاهای متفاوت هستند غذاهایی را که از نظر شرع اسلام حرام است مصرف کنند.

آیت الله دکتر مهدی هادوی تهرانی مجتهد علوم حوزوی و رئیس مؤسسه رواق حکمت تأکید کرد: تنها راه مقابله با فروش لابستر اطلاع رسانی و مقابله قانونی است. مراجع قانونی باید مانع فروش گوشت حرام شوند.

آیت الله هادوی تهرانی با اشاره به پرورش حیوانات حرام گوشت دیگری چون قورباغه و خرگوش گفت: برخی از جمله خود من برای مثال با پرورش و فروش گوشت قورباغه و خرگوش و فروش آن به غیرمسلمانان مخالف نیستم اما خوردن گوشت آن برای مسلمان حرام است.

وی یادآور شد: مسئله حرمت خوردن گوشت خرچنگ مسئله اختلافی نیست که یکی از علما آن را جایز بداند و دیگری حرام.

در بخش استفتائات پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به اینکه آیا خوردن گوشت خرچنگ حلال است، خوردن این گوشت حرام توصیف شده است.

آیت الله هادوی تهرانی هم در سایت استفتائات خود تأکید کرده است: در تعابیر فقها معیاری برای حلیت گوشت آبزیان بیان شده است. آنها فرموده اند: آنچه از روایات بدست می آید این است که گوشت حیوانات دریایی خورده نمی شود یعنی خوردن آن حرام است مگر آن نوع از ماهی که پولک (فلس) داشته باشد و خرچنگ از چنین ویژگی برخوردار نیست.

فروش محصولات حرام دریایی، از جمله فروش گوشت کوسه و خرچنگ و برخی دیگر از ماهیان و آبزیان حرام‌‌گوشت در برخی شهرهای کشورمان شیوع پیدا کرده است.

حیوانات حلال‌گوشت، ضوابط و معیارهای مشخصی دارند که گاهی بی اطلاعی از این موضوع موجب می‌شود، کسانی که در پی تنوع در غذاها و طعم‌های متفاوت هستند، اغذیه ای، که از نظر شرع اسلام حرام است را مصرف کنند.

فقها و مراجع تقلید "دامت برکاتهم" معیاری برای حلال بودن گوشت آبزیان بیان کرده اند، آنها فرموده‌اند: خوردن  گوشت حیوانات دریایی  حرام است(1) مگر  ماهیانی که پولک (فلس) داشته باشند(2) و خرچنگ چون فلس ندارد و از چنین ویژگی برخوردار نیست، بنابراین خوردن آن حرام  

 است.(4)

نظرات 4 + ارسال نظر
ف پنج‌شنبه 19 آبان 1390 ساعت 08:41

خیلی خوب شد.احسنتم

حامد شنبه 21 آبان 1390 ساعت 09:55

سلام امیدوارم که اقدام لازم را بعمل آورند.

احمدیان خبرنگار دوشنبه 23 آبان 1390 ساعت 16:39

فوری : مدیر محترم وبگاه ، لطفا در صفحه اول سایت درج بفرمائید . با تشکر .
بر اساس اخبار اجمالی دریافت شده ، اوضاع متشنج و بی ثبات از اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گزارش می شود . کارمندان اداره حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه ، با ارسال شکایات متعدد به مسئولان مهم کشوری ، ضمن درخواست برکناری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه ، خواستار معرفی نامبرده به دادگاه های تخلفات اداری گردیده اند . در شکوائیه های مذکور ، به مواردی مهم از تخلفات مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه شامل تخلفات مالی گسترده ، تضییع حقوق کارکنان ، نقض صریح قوانین و مقررات در موارد متعدد ، به رکود کشاندن تعمدی بخش های مختلف آن اداره ، از بین بردن انگیزه کاری کارکنان ، بی کفایتی ، همکاری در تخریب حوزه های مختلف زیست محیطی استان کرمانشاه ، عدم پیگیری معضلات محیط زیست استان و بی تفاوتی نسبت به آنها ، حذف فرائض اسلامی به ویژه نماز جماعت که تا پیش از مدیریت ایشان در اداره مذکور به طور مرتب برقرار بوده و افتضاحاتی دیگر از تخلفات ، در ماه های اخیر در اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه اشاره گردیده است و از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خواسته شده است که در خصوص برکناری فوری مدیر کل محیط زیست کرمانشاه و انتصاب فردی شایسته و توانمند به جای ایشان اقدام نماید . همچنین اسامی افراد دیگری از اداره فوق الذکر و خارج از آن ، که با مدیر کل محیط زیست کرمانشاه در انجام تخلفات مذکورهمکاری نزدیک دارند در شکایت نامه ها ذکر شده است . اخبار تکمیلی ، متعاقبا به استحضار مردم خواهد رسید.

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 17 آذر 1390 ساعت 14:51

آخه با چه دلیل و منطقی حرام ؟ امتحان کنید خیلی خوشمزه است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد