بصیرت کرمانشاه

سیاسی،مذهبی،سال«اقتصادمقاومتی،اقدام وعمل

بصیرت کرمانشاه

سیاسی،مذهبی،سال«اقتصادمقاومتی،اقدام وعمل

مصاحبه استادرضاصادق پوربا تازه آنلاین

صادق پور: بحث برکناری قلعه نویی هیچ وقت در هیات مدیره مطرح نشد/ کفاشیان باید در برابر مردم به خاطر نتایج تیمهای پایه پاسخگو باشد
نایب رئیس هیات مدیره استقلال گفت: هیچ وقت در هیات مدیره صحبتی در خصوص برکناری قلعه نویی نداشتیم.

رضا صادقپور بازیکن و مربی توانمند فوتبال کشور که هم اکنون عضو هیات مدیره و نایب رییس باشگاه استقلال تهران است ، یکی از چهره های مردمی و دوست داشتنی کرمانشاه است، کسی که بعد ازسالها مراجعت از کرمانشاه، هنوز که هنوز است در کوچه پس کوچه های این شهر از او به نیکی یاد می کنند و هیچوقت نام او را فراموش نمی کنند.

استقلال در ماههای اخیر فراز و نشیب های زیادی داشته اما همچنان توانسته رتبه دوم خود در جدول را حفظ کند. به همین بهانه و برای صحبت در خصوص حال و هوای این روزهای استقلال به سراغ رضا صادق پور، نایب رئیس هیات مدیره و رئیس آکادمی استقلال رفتیم. در ذیل مشروح گفت و گوی ایپنا را با وی می خوانید:

* اگر اجازه دهید از ۳ باخت متوالی استقلال شروع کنیم که به نظر این تیم را وارد بحران کرد؟

- من نمی توانم از شکست در هر مسابقه ای به سادگی بگذرم. هیچ کس دوست ندارد در مسابقه ای شکست بخورد و این نمی شود که تیم ها در هیچ مسابقه ای شکست نخورند و یا اینکه همیشه در شرایط ایده آل فنی باشند. فراز  و نشیب برای همه وجود دارد اما نحوه برخورد با این موضوع بسیار اهمیت دارد و می تواند مسیر تیم را تعیین کند. مدیریت کلان باشگاه استقلال با این شکست ها کارشناسانه برخورد کرد و شرایط را به گونه ای رقم زد که در جهت روند حرکتی باشگاه تاثیر بسزایی نداشته باشد. البته امیر قلعه نویی با تجربه ای که داشت با این باختها حرفه ای برخورد کرد و با توجه به این که با بازیکنانش ارتباط خوبی دارد، توانست شرایط را به گونه ای رقم بزند که به نفع تیمش باشد.

* در آن زمان در رسانه بحث برکناری سرمربی مطرح نشد آیا در داخل خود باشگاه و اعضای هیات مدیره هم همین طور بود یا به کادر فنی مهلتی دادید تا موفق عمل کند؟

- جلسات هیات مدیره استقلال مانند یک کلاس دانشگاه می ماند و در آن پرسش و پاسخ وجود دارد.۳ نفر از اعضای هیات مدیره ما سوابق ملی دارند. آقای پورحیدری سرمربی تیم ملی بودند، مسعود معینی مربی تیم ملی بودند و بنده هم سرمربی تیم ملی ساحلی بودم. آقای نثاری در حوزه مدیریتی تخصصی اش کار می کند، آقای صاحب پناه در حوزه باشگاه داری.آقای توفیقی در حوزه تخصصی خودشان و آقای افشارزاده هم همینطور. در جلسات این طور نیست که ما از موضوعات به سادگی بگذریم. این درست است که از لحاظ امتیازی ما ۹ امتیاز را از دست دادیم اما مدیریت باشگاه و همچنین سرمربی ما و البته هواداران  فهیم ما شرایط را به گونه ای تحلیل کردند که هیچ وقت بحث برکناری سرمربی در جلسات ما مطرح نشد




  
* قرار بود این حمایت ها تا کی ادامه داشته باشد؟ یعنی شما اطمینان داشتید که می توانید کاملا از بحران خارج شوید؟

- هیات مدیره به سرمربی اعتقاد کامل داشت. اگر اینطور نبود ایشان را به عنوان سرمربی انتخاب نمی کردیم. ما در رده دوم جدول بودیم، پس نمی توان موضوع بحران را با این تیم ارتباط دهیم. فقط با بررسی این موضوعات توانستیم به موفقیت های آتی برسیم و سرمربی هم این شکست ها را بررسی کرد و به نقاط ضعف تیمش پی برد و آنها را در مسابقات بعدی بر طرف کرد. با این وجود در هیات مدیره این طور نیست که حمایت بی دلیل داشته باشیم. فضای هیات مدیره استقلال یک فضای تخصصی و عقلانی است و با رعایت احترام متقابل به یکدیگر، همه اعضا قلبا بر این عقیده هستند که با اتحاد تفکری می توانیم به هدفی که قبل از فصل پیش بینی شده، برسیم.

* در آن زمان آقای افشارزاده اعلام کردند که اگر ۱۰ بازی دیگر هم ببازیم قلعه نویی را کنار نمی گذارم.

- شاید افشارزاده اعتقاد داشت که تیم ما ۱۰ باخت کسب نمی کند و به همین دلیل این را گفته است. در هیات مدیره ما حمایت تفکری و عملکردی صورت می گیرد چون ما اعتقاد داریم در این فضا می توانیم به نتیجه برسیم.

* سفر به آمریکا لغو شده یا خیر؟

- تا آنجایی که من اطلاع دارم این سفر هنوز قطعی نشده است.

* برویم سراغ دربی. برای این بازی برنامه ویژه ای دارید؟

- این بازی برای هواداران شرایط خاصی دارد و نگاه ویژه ای به این بازی دارند و خیلی ها منتطر این بازی هستند اما از نگاه فنی این بازی هم فقط ۳ امتیاز دارد. پس سرمربی هوشیار و با تجربه صرفا نگاهش به این بازی یک نگاه ۳ امتیازی است.

* به هرحال این بازی آخرین بازی نیم فصل هست و باخت در این بازی ممکن است فشار شدیدی به تیم وارد آورد؟

- درست است. بازی هفته آخر بازی تاثیر گذاری است و باخت در این بازی ممکن است تاثیر گذار برای شروع نیم فصل دوم باشد. البته با توجه به شرایط تیم استقلال من احساس می کنم ما با تجربه تر در این مسابقه ظاهر شویم. ضمن احترام به کادر پرسپولیس و هوادارانش اعتقادم این است که وزن استقلال نسبت به پرسپولیس سنگین تر است.

* برای نقل و انتقالات در نیم فصل بودجه خاصی در نظر گرفته اید؟

- در جلسه هیات مدیره این موضوع را بررسی کردیم. ما باید مهندسی مالی داشته باشیم و برای ورود و خروج نقدینگی مان برنامه داشته باشیم و از لحاظ فنی هم سرمربی باید تصمیم بگیرید که به کدام بازیکن نیاز دارد و کدام بازیکن را نمی خواهد. البته برنامه ریزی این موضوع دارد صورت می گیرد و انشاالله با درایت مدیرعامل و سایر اعضای محترم مثل قبل از فصل بتوانیم شرایط خوبی ایجاد کنیم و در صورتی که سرمربی نیاز داشته باشد به جذب بازیکن بپردازیم و یا انتقال بازیکنان ما به تیم های دیگر



* به نطر شما دلایل ناکامی تیم های ملی پایه در چیست؟

- این شکست ها یک شبه به وجود نیامده است. البته پیروزی را هم نمی توانیم یک شبه بدست بیاوریم.این باختها هشدار و علامت خطر هستند. مثلا فردی که بیمار باشد باید سریع به پزشک مراجعه کند تا کمتر آسیب ببیند و زودتر درمان شود اما این موضوع در مورد فدراسیون ما اتفاق نیفتاد. البته آقای کفاشیان یک شخصیت با کیفتی است. شاید در دوره اول ریاستش این ایراد بر او وارد نبود چون آگاهی محیطی کمتری داشت اما در این دوره باید بیشتر پاسخگو باشد چون با تجربه تر شده است. بنده اعتقاد دارم آقای کفاشیان نتوانست از متخصصین این شاخه در فدراسیون به خوبی استفاده کند.

* حتی اگر متخصص هم باشند به نظر شما باید کار را به چند نفر خاص بسپارند؟ آقای کفاشیان به نظر تیم های پایه را رها کرده بود. مدیریت را به یکسری از افراد داد و روی آنها هم هیچ مدیریتی نبود.

- این صرفا مختص فدراسیون فوتبال نیست. شما یک موضوع اصلی را گفتید. در باشگاهها هم به همین صورت می باشد. مدیر یک باشگاه صرفا برای اینکه بگوید ما تیم پایه داریم تیم را درست می کند، حالا این که چه کسی در چه جایگاهی و با چه میزان درجات علمی در تیم فعالیت می کند، اهمیتی ندارد. این موضوع در مورد فدراسیون فوتبال هم صادق است. در کشورها و باشگاههای اروپایی پیشرفته که صاحب عناوین مختلف هستند وقتی بررسی می کنی، متوجه می شی افراد خیلی کلان تری با تجربیات زیاد از نگاه علمی و مدیریتی در این حوزه فعالیت می کنند اما متاسفانه در کشور ما تا کنون این فضا به خوبی رصد نشده و نتوانستیم یک الگو خوب برای کشورمان در مورد تیم های پایه داشته باشیم.

* حالا با توجه به این شرایط راهکار چیست؟

- تعویض سرمربی پاک کردن صورت مساله است. اینکه  یک نفر دیگر را بیاوریم اما هیچ بستری برایش فراهم نکنیم، چه فایده ای دارد. باید با افراد با تجربه و با سابقه فنی و علمی در ارتباط باشیم.

* مسئولین فدراسیون معتقد هستند که در این زمینه باشگاهها هم مقصرند؟

- قطعا همین طور است اما باشگاهها زیر نظر فدراسیون نیستند. این فدراسیون هست که سیاست های کلی فوتبال در بخش های آموزش و مدیرت ورزشی و اسپانسر را طراحی می کند. در کار اجرایی باشگاهها نمی تواند ورود کند اما می تواند این طراحی تولیدی را به باشگاهها آموزش دهد. در باشگاهها هم خیلی ها فقط صحبت پایه ها را می کنند اما کاربرد و عملی نیستند. باشگاهها حتی 2 درصد از درامدشون را هم به پایه ها اختصاص نمی دهند و خیلی از باشگاهها شاید آکادمی تیم های پایه شان را اجاره بدهند. خوشبختانه با حضور آقای افشارزاده در استقلال و نگاه ایشان و هیات مدیره به تیم های پایه و استارتی که در این خصوص زده شد، بنده خوشبین هستم که دیگر باشگاهها هم توجه بیشتری به برنامه ریزی داشته باشند. هر زمان فدراسیون فوتبال این مسیر را انتخاب کرد تازه در مسیر واقعی خودش قرار می گیرد وگرنه بردها فقط مسکن هستند.

* البته فدراسیون گفته برای تیم جوانان ۴ میلیارد هزینه کرده؟

- هزینه کردن کار ساده ای است اما درست هزینه کردن و هدفمند هزینه کردن کار هر کسی نیست. این را حداقل در تیم ملی امید ندیدیم. آقای کفاشیان (البته ضمن تشکر از خدماتشان) باید  پاسخگوی مردم باشند. برنامه  و الگویی که آقای کفاشیان در طی سال های ریاستشان  برای رسیدن به هدفشان داشته اند در اینجا جواب نداده است. در این زمان نباید به دنبال مقصر گشت. باید به دنبال برنامه ریزی باشیم و از افراد صاحب نطر استفاده کنیم. یک رئیس فدراسیون زمانی می تواند موفق باشد که فضا را برای تمام گرایشهای فکری فوتبالی باز کند. در این فدراسیون این فضا وجود ندارد. آقای کفاشیان را مجمع انتخاب کرد و افرادی که ایشان را انتخاب کردند باید بیشتر پاسخگو باشند. باید اول از آن اعضاء سوال کرد.

* صحبت پایانی؟

- در هیات مدیره باشگاه استقلال ما به دنبال مطالعه در خیلی از موضوعات هستیم. شما وقتی در حوزه خود مسلط باشید با آرامش بیشتری کار می کنید. ما برای اینکه بتوانیم در حوزه پایه ها فضای بیشتری را رقم بزنیم در حال حاضر به دنبال بیشتر کردن تیم های رده ای هستیم تا بتوانیم استعداد ها را جذب کنیم. آقای افشارزاده توجه ویژه ای به تیم های پایه دارند. ما در کمپ خوابگاه خوبی برای شهرستانی ها زدیم. برای تیم های پایه پاداش در نظر گرفته ایم. تیم های پایه ما در بالای جدول مسابقات قرار دارند. 7، 8 تا از بازیکنان امید و جوانان ما در تیم بزرگسالان تمرین می کنند. وزیر محترم ورزش و جوانان هم نگاه ویژه ای به حوزه پایه دارند و اخبار این حوزه را رصد می کنند و همین طور معاون ایشان دکتر خادم بر تیم های پایه تاکید دارند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد