بصیرت کرمانشاه

سیاسی،مذهبی،سال«اقتصادمقاومتی،اقدام وعمل

بصیرت کرمانشاه

سیاسی،مذهبی،سال«اقتصادمقاومتی،اقدام وعمل

صدای مراجع هم ازاجرای اقدامات ضدفرهنگی مسئولین ارشاددراستانها



فرهنگ > دین و اندیشه - شفقنا نوشت:

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: برخی مسوولان که گفته بودند به زور شلاق نمی‌توان مردم را به بهشت فرستاد ما هم می‌گوییم این حرف درست است ولی با دست خودمان نباید درهای جهنم را به روی مردم باز کنیم.

این مرجع تقلید صبح روز چهارشنبه در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم سخنان مختلفی را مطرح کرد. وی به روایتی از امام حسن عسکری(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان می‌فرمایند از جمله عوامل شکننده برای انسان، همسایه‌ای است که دارای دو صفت باشد نخست اینکه خوبی را ببیند و پنهان کند ولی بدی‌ها را داد و فریاد بکشد و همگان را باخبر نماید.

 


------------------------

مکارم شیرازی با بیان اینکه همسایه در تعالیم اسلامی دارای اهمیت فراوانی است گفت: امیرالمومنین(ع) نیز می‌فرمایند پیامبر اکرم(ص) آنقدر در مورد همسایگان توصیه می‌کرد که گمان کردیم سهمی از ارث هم برای آنها قرار داده خواهد شد؛ با این حال در منطق غربی، همسایه جایی ندارد و افراد پس از 30 سال زندگی در همسایگی هم از یکدیگر خبر ندارند ولی اسلام می‌گوید در مشکلات به یاری همسایگان بشتابید.

این مرجع تقلید ادامه داد: کمک همسایگان به یکدیگر بسیاری از مشکلات را حل می‌کند؛ در جامعه مادی همه تنها هستند ولی در جامعه اسلامی هیچ کس تنها نیست و همه با هم مرتبط هستند و به همدیگر کمک می‌کنند؛ صله رحم و آشنایی با همسایگان و برادران و خواهران ایمانی اهمیت فراوانی دارد تا آنجا که امام صادق(ع) در طواف خانه خدا به یکی از یارانش گفت ابتدا مشکل برادرت را حل کن و سپس به طواف مشغول شو.

او با بیان اینکه جامعه غربی و مادی از هم پاشیده و تنهاست ولی جوامع مسلمان مرتبط با یکدیگر هستند خاطرنشان کرد: در عین حال اگر همسایه بدی داشته باشیم موجب دردسر است؛ ضرب‌المثل است که ابتدا همسایگان را بشناس و سپس اقدام به خرید خانه کن.

مکارم شیرازی تاکید کرد: سزاوار است در جامعه اسلامی مسلمانان از حال همسایگان خبر داشته باشند و به یکدیگر کمک کنند و در این صورت خداوند هم به آنها کمک خواهد کرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: ممالک هم با یکدیگر همسایه هستند و لازم است حال یکدیگر را رعایت کنند؛ بیگانگان به دنیا نمی‌آیند مشکلات کشورهای اسلامی را حل کنند بلکه همسایگان مسلمان باید با یکدیگر مرتبط باشند ولی متاسفانه آمده‌اند و حس بدبینی در میان مسلمانان ایجاد کرده‌اند و گفته‌اند ایران چنین و چنان است و دروغ‌های فراوانی بافته‌اند تا میانه جمهوری اسلامی و دیگران به هم بخورد و دشمنان در این کار موفق هم شده‌اند در حالیکه ایران یک وجب از خاک کسی را نگرفته و نمی‌گیرد ولی مشاهده می‌کنیم چند کشور عرب خط و نشان می‌کشند و طرز رفتار آنها هم معلوم است.

او خاطرنشان کرد: زوار ایران بالاخص روحانیون ما به خانه خدا می‌روند ولی رفتارهای آنچنانی با آنها می‌شود؛ آیا این رفتار با همسایگان مسلمان است؟

مکارم شیرازی با بیان اینکه مسایلی را منتشر می‌کنند که سر سوزنی واقعیت ندارد گفت: اخیرا مجله‌ای علیه تشیع و پر از دروغ منتشر می‌شود و نوشته بود فتوایی داده شده است که در مساجد شیعه نماز نخوانید برای اینکه در تمام آنها قبر وجود دارد؛ سوال اینجاست که کدام مسجد ما قبر دارد؟ دفن اموات در مساجد حرام است و هر چه هم از ما سوال شده گفته‌ایم حرام است.

این مرجع تقلید افزود: حال جایی قبری از قبل بوده و بعدا بر روی آنها مسجد ساخته شده است ولی کدام مسجد است که قبر داشته باشد؟ دروغ‌های فاحشی می‌گویند که حتی نمی‌توانند آنها را اثبات کنند.

او بیان کرد: حتی مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه(س) هم قبری ندارد و آنجا که قبر علما واقع شده مسجد نبوده و احکام مسجد بر آنها جاری نیست.

مکارم شیرازی با بیان اینکه دشمنان در ایجاد اختلاف میان مسلمانان موفق شده‌اند افزود: اگر ممالک اسلامی دست به دست هم بدهند چنان قدرتی ایجاد می‌شود که همه از آنها حساب می‌برند ولی امروز وضعیت سوریه، عراق، یمن، بحرین و... را ببینید.

استاد برجسته خارج فقه حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به تفاوت میان تمدن غربی و اسلامی اشاره و عنوان کرد: در تمدن غربی همه آزادند و به یک معنا گناه در میان آنها وجود ندارد مگر اینکه کسی مزاحم دیگران شود ولی در تمدن اسلامی همه مردم مسوولند و باید مراقب یکدیگر باشند یا همان چیزی که امر به معروف و نهی از منکر خوانده می‌شود که البته مظلوم واقع شده است.

او با بیان اینکه دو گروه سبب شده‌اند امر به معروف و نهی از منکر به حالت مظلومیت در بیاید گفت: گروه نخست تندروها هستند که قائل به خشونت هستند ولی ما می‌گوییم طرفدار خشونت نیستیم و باید با حسنه، سیئه را دفع کرد.

مکارم شیرازی افزود: گروه دیگری در مقابل قائل به تساهل و تسامح هستند و موجب مظلومیت امر به معروف و نهی از منکر شده‌اند؛ دشمنان ما هم دائما در حال تبلیغ هستند تا این فریضه الهی برچیده شود و همواره می‌گویند این امر مساوی با خشونت است ولی ما هم باید بگوییم که امر به معروف و نهی از منکر توأم با محبت و موعظه و رعایت همه جوانب اخلاقی است و آنجا هم که بگیر و ببند در مورد اراذل و اوباش باشد در اختیار حکومت است و کار افراد عادی تنها موعظه است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه تضعیف دولت در شرایط کنونی به ضرر نظام است و ما هم از دولت حمایت می‌کنیم ولی در عین حال تذکر هم می‌دهیم خاطرنشان کرد: تذکر هم نوعی کمک است و منافاتی ندارد؛ برخی مسئولان که گفته بودند به زور شلاق نمی‌توان مردم را به بهشت فرستاد ما هم می‌گوییم این حرف درست است ولی با دست خودمان نباید درهای جهنم را به روی مردم گشود.

او ادامه داد: مردم دو گروه هستند؛ گروهی خبرگان و نخبگان که بیدارند و آگاه که اگر برنامه مراقبتی هم نباشد راهشان را می‌روند ولی بیشتر مردم نیاز به راهنمایی دارند؛ برخی وزرا گفته بودند ممیزی در کتاب لازم نیست و مردم خودشان ممیزی می‌کنند، سوال اینجاست که چرا اداره بهداشت به هتل‌ها و رستوران‌ها می‌رود و بررسی لازم را انجام می‌دهد تا غذای ناسالم به دست مردم نرسد؟ کتاب هم همینطور است.

مکارم شیرازی افزود: رسانه‌های خارجی در خوشبینانه‌ترین حالت 20 درصد یا 30 درصد محتوای سالم دارند، اگر بگوییم تمام قید و بندها را برداریم و همه چیز به روی مردم باز باشد در واقع باز کردن درب جهنم همین است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه نباید شعارهای غربی‌ها را بدهیم گفت: آنها چیزی به نام گناه ندارند ولی ما مسلمان هستیم و گناهان کبیره و صغیره برایمان مهم است و مسایل انسانی هم وجود دارد بنابراین لازم است تذکرات داده شود و برادران عزیز هم مراقب صحبت‌هایشان باشند تا دشمنان سوءاستفاده نکنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد